Personcentrerad kommunikation utifrån Four Habits modellen : Sjuksköterskors erfarenheter

Detta är en Magister-uppsats från Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: I hemsjukvården utför sjuksköterskor hälso- och sjukvårdsinsatser i patienters hemmiljö vilket ställer krav på sjuksköterskors kunskap att kunna kommunicera vid komplexa situationer. Studier visar att sjuksköterskor på grund av hög arbetsbelastning och brist på tid inte hinner kommunicera fullt ut med patienter i hemsjukvården och att det saknas rutiner för en personcentrerad kommunikation i hemmiljön. Syfte: Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av personcentrerad kommunikation utifrån Four Habits modellen vid hembesök med patienter i hemsjukvården. Metod: En kvalitativ studie med deduktiv ansats tillämpades, utgångspunkt var Four Habits modellen. Semistrukturerade intervjuer med 10 sjuksköterskor i mellersta Sverige utgjorde datainsamlingen. Dataanalysen genomfördes utifrån en kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Studiens resultat presenterades utefter Four Habits modellens fyra kategorier: Investera i början genom att lyssna och skapa förtroende. Uppmärksamma patientens perspektiv genom att göra patienten delaktig, Visa empati både icke verbalt och verbalt. Investera i slutet för att säkra samförstånd och etablera partnerskap. Slutsats: Sjuksköterskor har erfarenhet av att kommunicera med patienter vid olika situationer i hemmiljön men erfar att hög arbetsbelastning och tidsbrist kan hindra dem från att kommunicera personcentrerat. Four Habits modellen kan användas av sjuksköterskor och distriktssköterskor som ett vägledande kommunikationsverktyg för att uppnå en personcentrerad kommunikation.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)