Hälsa för livet : En studie om gymnasieelevers kunskaper om de positiva effekterna av konditionsträning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers kunskaper om det psykologiska samt fysiologiska effekterna av konditionsträning. Elevernas kunskaper analyserades utifrån vilken primär kunskapskälla eleverna uppger de har fått kunskaperna ifrån samt vilket kön de tillhör. Studien har använt sig enkät för insamling av empiri, där frågorna var standardiserade kunskapsfrågor. Enkätstudien genomfördes på gymnasieelever i årskus 3 som genomgått kursen Idrott och hälsa 1. 92 av 93 enkäter samlades in och analyserades i SPSS och Microsoft Excel. Studien utgår från begreppet hälsolitteracitet och resultatet har analyserats utifrån en modifierad teoretisk modell som tagit sin utgångspunkt ur Paakkari och Paakkari hälsolitteracitetsmodell för skolan. I resultatet framgår även att de tjejer som deltog i studien hade en marginellt högre korrekt svarsfrekvens än de killar som deltog. Vidare har eleverna grundläggande kunskaper inom effekterna av konditionsträning men har fallit för en rad myter som florerar angående träning. Det är framförallt de elever som uppgett någon form av mediekälla som visar på en låg kunskapsnivå. Av resultatet att döma har de flesta eleverna som deltagit i studien grundläggande kunskaper men många saknar en kritisk medvetenhet kring hälsobudskap. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)