Lärares syn på inlärningsstrategier och självständigt lärande i undervisning i engelska

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur några lärare ser på självständigt lärande och inlärningsstrategiersamt i vilken mån de anser sig arbeta med detta i engelskundervisning mot bakgrund av de fyra färdigheternaläsa, lyssna, tala och skriva. Dessutom vill vi identifiera de inlärningsstrategier och kommunikationsstrategiersom lärarna uppger sig använda. Som underlag för studien har vi valt att genomföra kvalitativa samtalsintervjuermed lärarna. Vi har vid identifieringen av inlärningsstrategierna använt O´Malley och Chamots kategorisering(1990).Utifrån vårt material kan vi konstatera att alla informanter menar att deras elever blir tränade i att använda olikainlärningsstrategier även om begreppet inte används. Synen på att jobba med självständigt lärande varierarmellan informanterna och vi har kunnat konstatera att de informanter som uppger att de jobbar mycket medsjälvständigt lärande använder fler inlärningsstrategier av typen metakognitiva strategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)