Formativ bedömning i praktiken- En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4- 6 i grundskolan resonerar kring och beskriver att de använder sig av formativ bedömning i den dagliga undervisningen. Studien synliggör lärares uppfattning kring begreppet formativ bedömning och olika tillvägagångssätt vid arbete med formativ bedömning, för att på så vis stödja elevers kunskapsutveckling och lärande. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet med utgångspunkt i två frågeställningar: Hur definierar de intervjuade lärarna begreppet formativ bedömning? Hur beskriver de intervjuade lärarna att de använder sig av formativ bedömning i undervisningen? Studien utgår från en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som insamlingsmetod. Sex verksamma mellanstadielärare intervjuades och delade med sig av sina tankar och tillvägagångssätt vid formativ bedömning i olika undervisningssituationer. Det insamlade materialet har transkriberats till text för en vidare innehållsanalys. Resultatet visar att de intervjuade lärarna har liknande definitioner av begreppet formativ bedömning, där ord i form av: återkoppling, stöttning, kamratrespons, självbedömning samt delaktighet och tydlighet av aktuella mål, är vanligt förekommande. Vidare synliggör resultatet många olika tillvägagångssätt som används som stöd vid formativ bedömning i undervisningen. De sex intervjuade lärarna använder sig exempelvis av feedback, bedömningsmatriser och kamratrespons. I resultatet framkommer även att det kollegiala samarbetet är av stor vikt vid formativ bedömning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)