Attityder till kvinnlig nakenhet på sociala medier : En kvantitativ studie om vuxna personer bosatta i Sveriges attityder till kvinnlig nakenhet på sociala medier

Detta är en L3-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Denna studie behandlar attityder till kvinnlig nakenhet på sociala medier, vilket är en rådande diskussion i samhället då vi via våra sociala medier möts av denna typ av innehåll dagligen. Eftersom tidigare forskning är bristfällig utgör detta ett outforskat område som denna studie ämnar undersöka. På grund av detta är teoretiskt ramverk och tidigare forskning sammanslaget. Det teoretiska ramverket som medföljer studien stödjer att det finns delade åsikter kring huruvida kvinnligt naket innehåll uppfattas som antingen feministiskt, sexualiserat eller normaliserat. Denna studie syftar till att fungera som en förstudie för att få en inblick av populationens attityder som i sin tur är tänkt att argumentera för att forskningsområdet är värt att undersöka vidare. Studien ämnar undersöka attityder till kvinnlig nakenhet på sociala medier bland vuxna personer som är bosatta i Sverige. Detta genom att analysera populationens användning av sociala medier, attityder till kvinnligt naket innehåll samt eventuella samband mellan dessa två.De frågeställningar som studien ämnar besvara är följande:Frågeställning 1: Hur ser användningen av sociala medier ut för vuxna bosatta i Sverige? Frågeställning 2: Vad finns det för attityder till kvinnligt naket innehåll på sociala medier bland vuxna bosatta i Sverige?Frågeställning 3: Vilka eventuella samband finns det mellan antal timmar spenderade på sociala medier, demografiska egenskaper och attityder till kvinnligt naket innehåll på sociala medier?                                                                                                                                                                                                     Samtliga frågeställningar är formulerade för att besvara syftet. Det teoretiska ramverket som används för att diskutera och besvara resultaten av denna studie utgår ifrån sociala mediers framväxt, kvinnans framställning, relationen mellan sociala medier och nakenhet samt attityder till nakenhet. Studien är baserad på empiriskt material framtaget genom en kvantitativ enkätstudie, med 106 respondentsvar. Resultaten av enkätstudien har analyserats i relation till ett teoretiskt ramverk vilket visar att attityderna till hur kvinnor framställs på sociala medier är splittrad. Detta gällande huruvida populationen antingen upplever innehållet som feministiskt, sexualiserat eller normaliserat. Ett av de starkaste sambanden som visade sig i resultatet var mellan hur många timmar populationen spenderar på sociala medier per dag och till vilken grad kvinnligt naket innehåll bidrar till kvinnans rätt att äga sin kropp. Resultatet i detta fall innebar att ju fler timmar populationen spenderade på sociala medier, desto mer ansågs bilder med kvinnligt naket innehåll bidra till kvinnors egen rätt att äga sin kropp. Ett annat starkt samband kopplat till frågeställning tre om demografiska egenskaper, var att den äldre generationen generellt sett har en mer negativ attityd till kvinnligt naket innehåll på sociala medier. På grund av att studiens omfång är begränsat kan ett generaliserbart resultat av denna studie inte representera hela populationen och på så sätt inte heller fastslås. Däremot kan denna studie bidra med att visa att ämnet är intressant för vidare forskning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)