Tvångssyndrom i skolan Hur kan man arbeta med elever med ett tvångssyndrom i skolan?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: I arbetet undersöks lärarrollens yrkesroll inom skolans värld hur man arbetar med elever somdrabbats av OCD. OCD står för ”obsessive compulsive disorder” och det innebär människorsom lider av ett tvångssyndrom och tvångstankar.Frågor som arbetet ämnar besvara är: Hur märker man om ett barn lider av OCD? Vilka är deutmärkande symptomen? Finns det någon koppling kring OCD och andra psykiskasjukdomar? Hur bemöter skolan de elever som lider av OCD? Finns det någon specifikhandlingsplan för dessa elever? Hur bör skolan bemöta dessa elever? Vilka hjälpmedel finns?Hur kan man anpassa undervisningen efter behov?Arbetet består i att ta reda på vilka symptom elever som drabbats av OCD kan ha, hur Barnoch ungdomspsykiatri (BUP) arbetar för att bota och lindra syndromet, hur skolan och lärarejobbar för att gynna elevernas utveckling och lärande samt hur man kan känna sig om manlider av syndromet.Vi har använt oss av en kvalitativ metod när vi har intervjuat människor som vi anser har haften stor relevans för undersökningen. Vår slutsats har varit att vi har fått reda på vad man skaha i åtanke när man arbetar med barn som har OCD och psykisk ohälsa samt vad det innebäratt lida av syndromet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)