Har du hittat en pudelsnigel? Spännande! : En kvalitativ studie om hur pedagoger implementerar naturvetenskap iförskolan

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att belysa förskolepedagogers arbete med naturvetenskap utifrån de reviderade målen i läroplanen, med särskilt fokus på pedagogernas uppfattning om möjligheter och hinder i undervisningen. För att komma fram till syftet har vi använt oss av en kvalitativ metod med intervju av åtta pedagoger på fyra olika förskolor. Fokus har varit på våra frågeställningar Hur uppfattar pedagogerna sin egen kunskap i naturvetenskap i förhållande till läroplanens mål? Hur gör pedagogerna för att tillgodose läroplanens mål? Vilka hinder kan pedagogerna uppfatta att det finns för att inte uppfylla målen? Hur tar pedagogerna vara på barnens nyfikenhetsfrågor ur ett naturvetenskapsperspektiv? Hur tänker och använder pedagogerna språk och begrepp inom naturvetenskapen?Vi har ställt den tidigare forskningen och litteratur mot det som informanterna har sagt till oss i intervjuerna. Vi har valt att titta på studien utifrån ett sociokulturellt perspektiv men även ur ett Reggio Emilia inspirerande perspektiv, där samspel och det kompetenta barnet är centralt.Våra resultat visar att utbildning och engagemang är viktigt för arbetet med naturvetenskap i förskolan. Mer tid och utbildning efterfrågas för att kunna utveckla verksamheten ytterligare. Hållbar utveckling, samspel i naturen men också kemiska och fysikaliska processer som såpbubblor, bakning, skuggor och reflexer är exempel på naturvetenskapligt innehåll i verksamheten. Pedagoger tar vara på barns nyfikenhetsfrågor som i sin tur kan leda till nya projekt. Pedagogerna uttrycker att det är svårt att använda sig av de naturvetenskapliga begreppen i sin vardag. För att pedagoger ska kunna implementera målen i naturkunskap behöver de vara närvarande och nyfikna samt få mer tid och utbildning till hela arbetslaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)