Digitalt eller analogt? : Läromedelsanalys av analoga och digitala läromedel i geografi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med har varit att undersöka skillnader och likheter mellan digitala och analoga läromedel från högstadiet inom ämnet geografi. För avgränsandet av syftet så har teoretiska ramverk och begrepp valts ut för att specificera undersökningen, främst selektiva traditioner och multimodal kommunikation har använts för detta ändamål. Selektiva traditioner är mekanismer inom en akademisk disciplin eller ett skolämne som anses vara den allmänt vedertagna kunskapen som bör ingå i ämnet. Multimodal kommunikation är ett lingvistiskt begrepp som syftar till utformningen av publicerad text och bild för att skapa mening till läsaren. Metoden till denna uppsats har varit en kvalitativ textanalys och en kompletterande bildanalys. Med hjälp av kodning har teman identifierats och en trädstruktur har skapats för att upptäcka spår av selektiva traditioner och multimodalitet i läromedel som eventuellt har påverkat läromedlets utformning. Resultatet har påvisat att digitaliseringen skapat multimodala möjligheter för läromedelsförfattare. Författarna till digitala läromedel kan förkorta textmängden genom att inkludera filmer och länkar som analoga läromedel inte har möjlighet till. Selektiva traditioner påverkar urvalet för alla läromedelsförfattare oavsett om de har skapat analoga eller digitala läromedel.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)