”Du Måste Signaleravälmening” : En Kvalitativ Studie Om Hursocialsekreterare Bygger Ochbibehåller Förtroende Hosklienterna

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Abstrakt Syftet med denna studie har varit att undersöka på vilket sätt socialarbetare inom socialtjänsten arbetar för att bygga och bibehålla förtroende hos klienterna. Studien är baserad på intervjuer med fyra socialsekreterare från fyra olika verksamheter inom socialtjänsten i södra Skåne, Sverige. Resultatet är presenterat utifrån de olika teman som framkommit under intervjuerna och har analyserats utifrån Scheff’s teori om sociala band och den socio-emotionella världen. Studiens resultat har visat att socialsekreterarna bygger och bibehåller förtroende samtidigt som de bygger och bibehåller trygga sociala band med sina klienter genom trovärdighet, klientinflytande och relationsskapande. Trovärdighet nås genom att kommunicera kunskap, korrekt och tydlig information och transparens i ärendet. Klientinflytande nås genom klientens deltagande i processen, socialarbetarens flexibilitet när det gäller att inkludera klienten, och socialarbetarens förmåga till kontroll och myndighetsutövning när det är nödvändigt. Relationsskapande innebär att förmedla välmening, att kunnaavdramatisera myndighetskontakten, att lyssna in klientens åsikter och känslor, att finnas där både fysiskt, mentalt och som moraliskt stöd och att kunna bekräfta klientens framsteg och upplevelser. Utifrån Scheff’s perspektiv kan detta sätt att arbeta med förtroende även ses som respektfull kommunikation, en djupare förståelse för varandra genom attunement och rolltagning, liksom en strävan efter att vända klientens otrygga sociala band och känslor av skam, ilska eller misstro till ett tryggt socialt band och samhörighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)