Orsaksanalys och lösningsförslag vid fel vid kommunikation av växelläge

Detta är en Kandidat-uppsats från JTH, Maskinteknik

Sammanfattning: Detta examensarbete på C-nivå har genomförts i samarbete med Kongsberg Automotive i Mullsjö som utvecklar och tillverkar komponenter till fordons-industrin.Företaget har fått reklamationer på en växelväljare i deras sortiment och är en produkt som sitter i kundens lastbilar och bussar. Felen har uppträtt relativt sällan men med tillräckligt stor marginal för att de ska klassas som allvarliga fel. Dessa fel är kopplade till den magnetarm som kommunicerar med transmissionen i fordonet och konsekvensen av dessa fel blir att fordonet blir obrukbart och måste bärgas bort.Syftet med detta examensarbete är att författaren på ett ingenjörsmässigt sätt ska angripa problemen med magnetarmen till växelväljaren på så sätt att grundorsaken bakom kan säkerställas. Målet för arbetet är att hitta dessa grundorsaker till varför magnetarmen går sönder, eller hoppas ur sitt läge, samt att ta fram en design som hindrar att problemen uppstår igen.För att strukturera arbetet har författaren använt sig av en problemlösningsmetod som heter Six Sigma DMAIC. Det är den här metoden som hela projektet och därmed rapporten är uppbyggt kring.Författaren kom fram till att grundorsakerna till problemen som uppstått med magnetarmen hade grundat sig i konstruktionen av de komponenter som sköter funktionen med produktens växelknappar. Deras konstruktion har gjort det möjligt för föraren att felaktigt kunna aktivera två knappar samtidigt vilket ledde till att produkten påverkats på fel sätt.Examensarbetet resulterade i ett koncept som tillsammans med företagets egna framtagna lösning tar bort de bakomliggande grundorsakerna och förhindrar att problemen kan uppstå igen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)