TECKENSPRÅK ELLER TALAT SPRÅK? En litteraturstudie om språkutveckling och val av kommunikationsmedel för barn med cochleaimplantat

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie var att klargöra vad forskningsresultat visar om hur talat språk och olika varianter av tecknat språk påverkar språkutvecklingen för barn med cochleaimplantat, samt att översiktligt undersöka hur CI-teamen i Sverige arbetar med denna fråga. Forskningsmetod: Litteraturstudien var baserad på vetenskapliga studier publicerade 2008–2018, hittade via PubMed, Scopus och Cinahl. En skriftlig intervju skickades till samtliga CI-team i Sverige, svar erhölls från fyra sjukhus. Resultat: En del studier kom fram till att det mest fördelaktiga för språkutvecklingen hos barn med cochleaimplantat var fokus på talat språk, medan andra menade att exponering för tecken inte hade någon negativ inverkan. Svaren från CI-teamen visade att stor valfrihet gavs till föräldrarna och flertalet förespråkar Auditory Verbal Therapy. Konklusion: Dagens forskning visar inga entydiga resultat om hur talat språk och olika varianter av tecknat språk påverkar språkutvecklingen för prelingualt döva barn med cochleaimplantat. En skiljelinje är att vissa studier kom fram till att fokus på enbart talat språk var mer fördelaktigt för talutvecklingen, medan andra kom fram till att tecken ihop med talat språk inte hade en negativ inverkan. CI-teamen i Sverige håller sig uppdaterade i ämnet och de flesta förespråkar fokus på talat språk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)