”Det ska vara stora tuttar, biceps och det är liksom den största röven man kan hitta” : Lärare och elever om kroppsideal i ämnet idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Erik Palmgren; Max Ahlin; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka lärares förutsättningar och villkor för att undervisa elever i idrott och hälsa inom området kroppsideal. Enligt undersökningar uppger ungdomar att kropp, vikt och utseende är märkbara stressfaktorer. Vidare har tidigare forskning visat en ökande trend kring träning, kost och kroppsfixering hos ungdomar. Studien har genomförts med intervjuer av fyra lärare i idrott och hälsa samt en innehållsanalys av fyra studentuppsatser. Empirin analyserades utifrån ett kulturanalytiskt perspektiv. Resultaten visade att lärare och elever hade olika uppfattningar om kroppsliga ideal, där eleverna fokuserade mer på utseendemässiga och fysiska egenskaper medan lärare lyfte fram funktionella aspekter. Detta resultat kan vara värdefullt då det ger lärare insikt i hur eleverna konstruerar kroppsideal, vilket skapar förutsättningar för att förstå och undervisa om kroppsideal i en bredare kontext. Dessutom framkom det en önskan om vidareutbildning inom området kroppsideal, då lärarna upplevde att ämnet intensifierat under senare år och att deras utbildning inom området varit nästintill obefintlig. Avslutningsvis skildrar studiens resultat att undervisning gällande kroppsideal fokuserar främst på ämnen såsom elitidrott, dopning och fysiologiska aspekter vilket kan leda till en ensidig syn på kroppsideal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)