Distributionskanaler förekologisk samt närodladfrukt och grönt i dagligvaruhandeln : En komparativ studie med fokus på relationer ochmaktbalans mellan detaljister, detaljhandelsgrossister och producenter

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund Den svenska dagligvaruhandeln blir alltmer koncentrerad med större och färre livsmedelskedjor. Detta har resulterat i en maktobalans mellan livsmedelskedjorna och dess leverantörer. Trots livsmedelskedjornas uppenbara maktövertag ser aktörerna många anledningar till att samarbeta med varandra. Det har blivit allt viktigare för aktörer inom distributionskanaler för färska livsmedel att samarbeta för att bland annat kunna erbjuda konsumenten högkvalitativa produkter. Som följd av detta har det skett en utveckling av relationerna inom dessa distributionskanaler med ökad interaktion mellan aktörerna. För leverantörer som erbjuder närodlade produkter har det visat sig vara av stor vikt med interaktion för att bygga en förtroendefull relation till det köpande företaget. Den svenska konsumtionen av både närodlad och ekologisk frukt och grönt har ökat markant under de senaste åren och har blivit viktiga produktkategorier för dagligvaruhandeln. Med utgångspunkt i den kunskapslucka som finns inom svenska distributionskanaler för ekologisk och närodlad frukt och grönt, avser studien att undersöka dessa produktkategorier närmare. Studien har främst fokuserat på hur odlare som erbjuder ekologisk respektive närodlad frukt och grönt kan stärka sin position på marknaden. Studien vill även påvisa skillnader mellan närodlat respektive ekologiskt och om leverantörer som erbjuder någon av dessa produktkategorier har en starkare position på marknaden än den andra. Syfte Syftet med studien är att analysera relationer och maktbalansen mellan aktörer i distributionskanaler för ekologisk respektive närodlad frukt och grönt, där fokus är att komparera dessa två produktkategorier. MetodFör att svara på syftet med studien genomfördes totalt 11 intervjuer  med fem olika företag inom distributionskanalen för frukt och grönt. Dessa företag var detaljisten och grossisten ICA, grossisten Östgöta Trädgårdshall och tre olika producenter (odlare). Slutsats Studien visar på att det finns en tendens till att leverantörer för närodlade produkter har en starkare maktposition på den studerade marknaden än ekologiska leverantörer. Det kan även fastställas att relationerna är viktiga i distributionskanalen för frukt och grönt, inte minst mellan aktörer som har ett utbyte av närodlade produkter. Relationer kan även konstateras ha en inverkan på maktförhållandet mellan aktörer, då det har visats att den enskilda leverantören kan stärka sin maktposition gentemot livsmedelskedjan genom att investera i en nära relation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)