Hur engageras medarbetare i ledningens vision? En studie inom intern kommunikation.
Sammanfattning: Titel: Hur engageras medarbetare i ledningens vision? En studie inom intern kommunikation. Nyckelord: Internal communication, hierarchical communication, corporate communication, organizational communication, sensemaking, employee engagement, message distortion Syfte: Skapa ökad förståelse för hur en ledning, via sin interna kommunikation, kan öka medarbetarnas engagemang. Metod: Studien har utförts med en kvalitativ ansats där data samlats in via intervjuer med tretton respondenter fördelade på ledningsgrupp, enhetschefer, gruppchefer och medarbetare. Bidrag: Genom praktisk tillämpning av en teoretisk modell (Welch & Jackson 2007) har en visions väg genom en organisation granskats. Aktiviteter har identifierats vilka kan förklara graden av engagemang samt hur väl visionen förankrats på medarbearnivå. Originalitet: Intervjuerna är utförda på samtliga nivåer i en hierarkisk organisation. Studien täcker således mer än en nivås perspektiv på den interna kommunikationen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)