Modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers identitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Abstrakt Syftet med studien är att undersöka modersmålsundervisningens betydelse för flerspråkiga elevers lärande och identitet. Dessutom undersöker vi hur ämneslärare på en 7–9 skola samarbetar med modersmålslärare i syfte att utveckla elevernas identitet. Under lärarutbildningen har vi tagit del av forskning om modersmålets betydelse för elevers lärande, vilket ledde till valet av ämnet  för denna studie. För att uppfylla syftet har vi utgått från följande frågeställningar: Vilken betydelse har modersmålsundervisningen för flerspråkiga elevers identitet? Hur känner sig eleverna när de använder sig av sitt modersmål i skolan och utanför? Vad använder lärare/modersmålslärare för arbetsstrategier för att stärka elevernas identitet och lärande? Metod: Vi har använt oss av den kvalitativa forskningsansatsen som metod. Vi har samlat vårt material genom användning av semi-strukturerade intervjuer med elever, modersmålslärare och ämneslärare i två olika städer i södra Sverige. Resultat: Vi kom fram till följande resultat: Progressionen av identitetsutveckling är kopplad till lärande av modersmålet som berör och påverkar utvecklingen av elevers olika typer av identiteter såsom den nationella och etniska tillhörigheten. Elevers lärandeidentitet framskrider inte enbart i skolan utan även utanför skolan med hjälp av de aktiviteter som föräldrarna anordnar i olika föreningar. Modersmålslärare utgör en trygghetspunkt för många elever och ger stöd och hjälp så att elever utvecklar en positiv bild av sig själva och på det sättet utvecklas en positiv lärande identitet. Translanguaging som ett pedagogiskt redskap stärker samarbetet mellan modersmålslärare och ämneslärare, men fungerar inte alltid som det ska. Modersmålets status bör höjas så att eleverna känner att deras modersmål blir erkända. Språkmedvetenhet om alla elevens språk krävs bland ämneslärare och även ökad kunskap nås om translanguaging används som ett pedagogiskt redskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)