Komplexiteten i samverkansarbetet mellan förskollärare och vårdnadshavare då “barn väcker funderingar” : En kvalitativ studie om samverkans betydelse i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med studien är att är att bidra med kunskap om hur förskollärare samverkar med vårdnadshavare kring de barn som väcker funderingar. Vi har i studien använt oss av kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Forskning visar att samverkan mellan förskola och hem är särskilt gynnsamt för barn i behov av särskilt stöd vilket också stämde överens med respondenternas uppfattning. Resultatet visar en samstämmighet bland respondenternas tankar kring samverkan med vårdnadshavare och vikten av att ta tillvara vårdnadshavares kunskap om det enskilda barnet. Studien synliggör också skillnader i specialpedagogens roll i samverkan med vårdnadshavare då barn väcker funderingar. Respondenterna lyfter framgångsfaktorer och svårigheter som påverkar samverkan med vårdnadshavare. Vikten av goda relationer lyfts av samtliga respondenter som en framgångsfaktor. En viss komplexitet i samverkansarbetet synliggörs också. Vår teoretiska utgångspunkt har varit Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)