Leverantörsrelationer på Volvo Aero Corporation : En modell för val av lämplig strategi för leverantörshantering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Volvo Aero Corporation är en stor leverantör till de tre stora flygmotortillverkarna, General Electric, Pratt & Whitney och Rolls Royce. Komponenter som företaget producerar används i över 80 % av dagens kommersiella motorer. Nya motorprogram, där Volvo Aero eftersträvar att ha en mer aktiv roll gällande design och utveckling, har lett till nya utmaningar för företaget. Samtidigt har en komplicerad leverantörsmarknad, bland annat på grund av konsolidering, blivit svårare att hantera. Av denna anledning finns ett intresse av att förbättra företagets relationer och samarbeten med sina leverantörer, bland annat för att höja effektiviteten och sänka kostnader och ledtider. I ett led att klara detta, gav Volvo Aero oss uppgiften att studera och analysera teorier kring hantering av leverantörsrelationer för att se om vi kunde hitta passande modeller som är applicerbara på de nya situationer som företaget står inför. Vi utförde studier av en mängd teorier, och sökte att finna vilka som passade Volvo Aeros situation bäst. Många av de teorier vi funnit har sitt ursprung i fordonsindustrin eller Lean produktion, men vi har även använt mer generella teorier. Vi identifierade från dessa teorier de parametrar som har inflytande på vilken typ av förhållande företaget bör ha. Vi sökte speciellt efter de nyckelparametrar som bestämmer förutsättningarna för relationen, exempelvis maktbalansen eller mängden anpassningar och investeringar som företagen gjort. Utifrån detta har vi skapat en modell bestående av de teorier vi funnit relevanta, där vi applicerar parametrar specifika för en given relation. Modellen ger sedan underlag för att dra slutsatser om vilka strategier som är lämpliga för relationen givet den förenklade verklighet som parametrarna beskriver. Vi applicerade denna modell på tre specifika fall, och gjorde dessutom en generell analys av företaget leverantörsrelationer. De specifika fallen utgjordes av leverantörsrelationer som vi valt ut tillsammans med Volvo Aero. I den generella analysen tvingades vi till ett mer abstrakt resonemang, men vi baserade även där analysen på de parametrar och teorier som utgjorde modellen. Vad vi fann med analysen var att modellen fungerade på önskat sätt, och att det var möjligt att applicera teorierna på företaget med till synes goda resultat. Vi kan från detta även dra slutsatsen att modellen är applicerbar även på andra leverantörsrelationer, så väl som på andra företag, men då eventuellt med mindre justeringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)