Studiehandledning av flerspråkiga elever i lågstadiet : Studiehandledares arbete och syn på betydelsen avelevers flerspråkighet för deras lärande

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka studiehandledares arbete och betydelsen av elevers flerspråkighet för deras lärande i lågstadiet. För att samla in data genomfördes observationer och intervjuer med tre studiehandledare (engelska, kurdiska och arabiska) på olika skolor. Av resultatet framgår att studiehandledarna använder sig av elevernas språkliga resurser för att förbereda dem att klara undervisningsspråket. Resultatet visar att studiehandledarnas uppdrag är att stödja de flerspråkiga eleverna för att förbättra elevernas svenska språkkunskaper mer generellt. Studiehandledarnas syn är positiv gentemot både första- och andraspråket. Resultatet visar också att elevernas förstaspråk inte är något mål i studiehandledningen utan förstaspråket används som hjälpmedel för att utveckla andraspråket. De flerspråkiga eleverna använder alltså sina språkliga resurser som ett medel för att lära sig undervisningsspråket som är deras andraspråk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)