Gorillaz Värld

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: I denna uppsats har jag valt att göra en djupdykning in i bandet Gorillaz fiktiva värld. Syftet är att undersöka hur den är uppbyggd samt hur fans kan interagera med den. Jenkins teorier om Worldbuilding och transmedialt berättande har fått ligga som grund för att se hur detta kunnat appliceras på Gorillaz. För att underbygga mitt resonemang kring fansens inverkan i denna fiktiva värld samt vilka underliggande budskap de försökt kommunicera i sitt visuella material har jag använt mig av en semiotisk analysmetod för att exemplifiera hur Gorillaz officiella material och fan-kulturen kan knytas samman. Jag har först gjort en denotativ sammanställning av materialet och sedan en konotativ där jag läser in vissa av tecknen och hur de kan tolkas i syfte att skapa mening. Jag har genom undersökningen kommit fram till att Gorillaz både är mer politiska än vad som framskymtar vid en första anblick samt att deras framgång till stor del berott på fansens engagemang i den fiktiva historien genom olika medier. Jag avslutar med att i en slutdiskussion presentera budskap jag personligen tolkat in i det material jag analyserat och hur väl detta budskap fångats upp men ifrågasätter även faran av fictions kredibilitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)