På tal om muslimer. En intervjustudie av gymnasieelevers tal om muslimer i årskurs två och tre på transportprogrammet i Göteborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Sammanfattning: Denna uppsats fördjupar förståelsen för intolerans mot personer med muslimsk kulturell och/eller religiös tillhörighet eller bakgrund, islamofobi, med hjälp av frågeställningen: Hur talar elever på transportprogrammet i årskurs två och tre på en gymnasieskola i Göteborg om muslimer? Undersökningen som genomförts är av kvalitativ karaktär och materialet har samlats in genom fokusgruppintervjuer där sammanlagt 16 elever deltagit fördelat på fyra grupper. Resultatet visar att eleverna saknar grundläggande kunskaper om islam och om muslimskt religiöst liv. Däremot har de kunskaper kring kulturella dimensioner av muslimsk kulturell och/eller religiös tillhörighet eller bakgrund. Vidare framkommer i resultatet att de intervjuade eleverna i sitt tal gör alla så kallade invandrare till muslimer. Enligt eleverna lever och i viss mån kommer muslimer till bland annat Sverige från Mellanöstern. Eleverna skapar även kvinnan som symbol för personer som de uppfattar som muslimer. På henne projiceras patriarkala strukturer så väl som valt utanförskap, detta genom brukat av olika former av huvudduk. Speciellt heltäckande klädsel väcker anstöt. För skolan är resultatet relevant genom att det visar på hur den konkret kan motverka islamofobi i det vardagliga arbetet. Det är också relevant för lärare i religionskunskapsämnet då det visar på hur eleverna förstår personer som de uppfattar som muslimer, vilka kunskaper om de har om islam och muslimskt religiöst liv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)