Högstadieelevers upplevelser av muntlig interaktion på lektioner i spanska som modernt språk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Författare: Quinteros Evelyn; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie bygger på Oxfords teori som handlar om användning av direkta och indirekta strategier vid muntlig utveckling i språkklassrummet I min studie var syftet att undersöka och skapa kunskap om elevernas upplevelser samt betydelse att prata spanska i undervisningen. Utifrån detta syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur upplever högstadieeleverna sina möjligheter att tala målspråket i klassrummet?  Vilken betydelse uttrycker elever att talad spanska har i deras undervisning? För att få svar på forskningsfrågeställningarna används en kvalitativ forskningsenkät som genomfördes med sexton högstadieelever som läser spanska. Enkätens resultat ger en helhetsbild av elevernas upplevelser, betydelse samt vilka strategier som kommer till användning för att utveckla den muntliga interaktionen i den spanska undervisningen. Dessutom uppger eleverna fördelar och nackdelar som de olika strategierna har. Det framkommer också hur ofta eleverna får komma i kontakt med målspråket i språkklassrummet. Resultaten visar att genom att använda målspråket vid interaktion kan eleverna öva och utveckla den muntliga förmågan. Undersökningens resultat visar också att de strategier som används mest är öppna frågor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)