“Time To BeReal!” : en kvalitativ analys av hur unga vuxna hanterar autenticitetsproblematiken på appen BeReal

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Sociala medier har en autenticitetsproblematik som kan leda till konsekvenser som psykisk ohälsa. Som en reaktion mot den tillrättalagda sociala mediekulturen som präglas av förskönat och redigerat innehåll lanserades appen BeReal. BeReal utmanar denna kultur genom en uppmaning om att man ska publicera i ögonblicket utan möjlighet till att använda redigeringsverktyg. Vi fokuserar på BeReal och problematiken kring bristen på autenticitet i traditionella sociala medier. Med fallstudie som analysmetod undersöks hur detta bemöts av användare på en app som ifrågasätter denna kultur och ifall de kommunicerar och porträtterar sig annorlunda jämfört med traditionella sociala medier. Studien grundar sig på empiriskt material från semistrukturerade intervjuer med användare av appen. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur unga vuxna resonerar kring sitt användande av en app som ifrågasätter den rådande sociala mediekulturen, för att svara på hur autenticitetsproblematiken hanteras av användarna på BeReal. Framställningen stämmer bättre överens med verkligheten på BeReal men vissa detaljer som kan anses negativa utesluts. Denna autenticitetsproblematik hanteras bland annat genom att använda sig av olika strategier för att presentera det förväntade på BeReal. Appen är ett symptom på autenticitetsproblematiken med det spirande missnöjet som finns av den osunda kultur som frodas på sociala medier. Undersökningen av hur denna diskussion hanteras och tas emot av användare har gett svar på att appen bidrar till en mer autentisk social mediemiljö. Trots att ett av de centrala syftena med BeReal är att motverka det icke autentiska så finns vissa tendenser som kan förklaras som uttryck från de traditionella sociala medierna. Den osunda sociala mediekulturen sipprar igenom på BeReal, trots en uttalad målsättning att motverka den tillrättalagda kulturen. Förändring sker således inte genom ett socialt medium i sig. Det är snarare en förändring i förhållningssättet till sociala medier som kan vara lösningen på autenticitetsproblematiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)