Effektivitets- och tidsanalyser av Scanias chassimontering

Detta är en M1-uppsats från KTH/Produktionsutveckling

Sammanfattning: På Scanias chassimontering används mjukvaran AVIX för att skapa elementblad, positionsstandarder och balansera monteringslinorna. Tidssättningen sker för närvarande med stoppurmetoden, men en övergång till Scania Time Block (STB) är pågående. STB är en metod som redan har standardiserade tider för olika moment och används i stället för manuell tidtagning. Målet är att förstå hur Scania arbetar med AVIX och ES, analysera kompetenserna i AVIX och STB, samt tidssätta fler positioner med STB och förbättra processer och rutiner. STB bygger på MTM-SAM metoden och använder standardiserade koder för olika moment på ES. En utredning genomfördes på trycktanksförmonteringen för att undersöka tidsdifferensen mellan de olika metoderna och tidspress hos montörerna. Genom att använda STB kunde man få en objektiv och standardiserad tidsuppskattning för att producera en specifik variant. En intressant observation var att det fanns en tydlig avvikelse mellan de manuellt klockade tiderna och STB-tiderna. De manuella tiderna verkar inte ta hänsyn till specifika steg som operatörerna måste utföra. Baserat på analysen rekommenderas Scania att införa STB på alla produktionsanläggningar, särskilt för chassi, för att säkerställa att montörerna får en rättvis takttid som tar hänsyn till den faktiska tiden för varje moment. Detta skulle bidra till förbättrade processer och rutiner i produktionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)