Spelet i reklambranschen – En studie om obegripligheter i reklam

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens huvudproblem: Genom att studera klassiska modeller och teorier för hur man på bästa sätt marknadsför en produkt eller ett varumärke, skapas en uppfattning om att det är tydlighet som bör prioriteras. Under senare år har emellertid raka motsatsen till detta uppvisats på reklammarknaden. Istället för tydlig och informativ reklam, använder man sig av irrationell, osammanhängande och i många fall obegriplig reklam för att nå ut till sin tilltänkta målgrupp. Samtidigt kommer indikationer på att denna typ av reklam inte alls är den som i detta fall ungdomar vill se i dagens media. Om detta fenomen är ett medvetet förfarande eller om reklammakare helt enkelt inte lyssnat tillräckligt på vilken typ av reklam som ungdomar föredrar, ämnar vi att undersöka i denna uppsats. Dessutom är obegripligheter inom bildreklam hittills ett relativt outforskat område, vilket ytterligare övertygade oss att studera detta problemområde. Uppsatsens syfte: Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen till varför företag och reklammakare använder irrationella, och i många fall obegripliga reklammetoder för att framföra sina budskap. Main problem of this paper: By studying some of the most classical models and theories about how to market a product or a trademark in the most efficient way, you create an opinion of the fact that you should give priority to straight and clear advertising. During recent years, however, the opposite has been clearly shown within the advertising industry. Instead of clear and informative advertising, the creators apply irrational, incoherent and quite often incomprehensible advertising images to reach out to what they believe are their main group of consumers. At the same time indications emerges, that this type of advertising is no way near of what, in our case young people, prefer to view in todays media. If this phenomenon is a deliberate conduct, or if advertising creators quite simply haven’t shown enough attention to what kind of advertising young people prefer, is what we intend to examine with this paper. What made us even more convinced to examine this specific area of problem was the fact that incomprehensible advertising seems to be a quite unknown area so far. Purpose of this paper: The purpose with this paper is to try to understand the reason why companies and advertising creators use irrational, and in some cases even incomprehensible methods, in a way to present their messages.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)