Gestaltningen av Kung Carl XVIGustaf i media : En kvalitativ studie om hur Kung Carl XVI Gustaf gestaltades i det svenskamedialandskapet under sitt 50-årsjubileum som Sveriges konung

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

Sammanfattning: Den här uppsatsens syfte är att undersöka hur svensk media rapporterar och gestaltar kung Carl XVI Gustaf under perioden då kungen firade 50 år som Sveriges statschef. Den undersökta perioden är från 11 september 2023 till 17 september 2023. Det analyserade materialet är artiklar från Svensk Damtidning, Dagens Nyheter och Aftonbladet som berör kungen och publicerades under den undersökta perioden. Studien syftar till att tydliggöra hur respektive tidning rapporterar och gestaltar kungen, samt urskilja hur tidningarnas rapportering och gestaltning skiljer sig frånvarandra tidningarna emellan. Materialet som undersöktes bestod av totalt nio artiklar, tre artiklar från varje tidning. De teoretiska utgångspunkterna för studien är gestaltningsteorin, dagordningsteorin, teorier om nyhetsvärdering och nyhetsurval, samt teorier om parasocial interaktion. Uppsatsens frågeställningar besvarades genom en kvalitativ innehållsanalys. Innehållsanalysen bestod av en frågemall utformat utifrån de teoretiska utgångspunkterna. Studiens resultat tydliggör hur respektive tidning rapporterar om kungen och hur kungen gestaltas. Resultatet visar även att tidningarna skiljer sig från varandra i hur man rapporterar och gestaltar kungen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)