En litteraturstudie om sagans bidragande till elevers språkutveckling.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur sagan bidrar till att främja språkutvecklingen. Samt vilka metoder som finns för att arbeta med sagor i klassrummet. Denna litteraturstudie bygger på sex artiklar och en avhandling som ligger till grund för studiens resultat. Denna studies analysdel har använt en tematisk analys som resulterat i olika huvudteman. Huvudteman som behandlas är följande: språkutveckling, metoder för att jobba med sagor i klassrummet och motivation.  I analysdelen framkommer det att användningen av olika undervisningsmetoder med sagan i klassrummet främjar elevernas språkutveckling. Det framkommer även att eleverna finner motivation kring sagans intressanta värld och karaktärer i sagan. Sagan bidrar även med ett centralt tema som eleverna finner intresse kring, samt ett målande bildspråk. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)