Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. En online-baserad enkätundersökning som skickades ut till olika förskolor, delades via personliga kontakter samt spreds via sociala medier resulterade i svar från 40 respondenter vilket sammantaget är det material som ligger till grund för analysen. Studien utgår ifrån en poststrukturalistisk teori där diskurser, makt, och subjektskapande via språket fått stor plats. Studiens kvalitativa resultat har bearbetats med en diskursanalys och de kvantitativa resultaten via diagram. Resultatet visar på att en majoritet av pedagogerna behandlar delaktighet och inflytande som synonyma begrepp där lyssna in, välja och påverka sin situation har visat sig vara centralt. Möjligheter ses genom situationer som lek, samling och projektarbeten där det råder en uppfattning kring att det är tillfällen som är extra gynnsamma för att se och höra barnen. Tid och personalbrist kan man se verka begränsande för barns delaktighet och inflytande. Vid ovanstående tillfällen kan man läsa in hur maktrelationer å ena sidan får en begränsande effekt, å andra sidan kan man se hur makt mellan individer ses som självklart och det betonas hur makten genom en medvetenhet och reflektion kring olika synsätt även kan möjliggöra delaktighet och inflytande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)