Uppfattningar om betydelsefulla signifikanta andra i skolkontexten : En socialpedagogisk analys av intervjuer med professionella och ungdomar kring ungdomars problematiska substansbruk

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Studiens syfte var att analysera skolan som skyddsfaktor för elever med problematiska substansbruk. Vidare ville vi identifiera professionellas och ungdomars upplevelser angående vilka aspekter som anses vara betydelsefulla för dessa ungdomars lärande, identitetsutveckling och förändring inom skolkontexten. Det omfattar även identifiering av hindrande dimensioner som professionella och ungdomar upplever i relation till skolans roll vilket omfattar resurser, aktörssamarbete och tillämpning av olika strategier för dessa ungdomar. För att djupgående kunna åstadkomma studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ metodansats valts. Fyra personer från tre olika professioner inom skolkontexten har intervjuats, en elevkoordinator, två skolkuratorer och en specialpedagog. Dessutom har två ungdomar som brukar alkohol och/eller narkotika medverkat i studien. Den metodologiska utgångspunkten i studien är den fenomenologiska vetenskapsteorin. Den teori som analyserar studien är den symboliska interaktionismen. Informanterna som har medverkat i studien har kunnat bidra med ett resultat där identifiering av vilka komponenter som anses vara mest betydelsefulla för denna målgrupp har kunnat fastställas. Studiens resultat har kunnat påvisa att meningsfulla relationer med signifikanta vuxna inom skolkontexten anses vara den största framgångsfaktorn för elever som har ett problematiskt substansbruk. Genom att vara en signifikant vuxen skapar de professionella en trygg, meningsfull och lärorik miljö där dessa ungdomar upplever ett givande skolklimat och ökad motivation till förändringsprocesser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)