Elevers svårigheter med att lösa andragradsekvationer

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningVårt examensarbete handlar om olika svårigheter elever möter när de ska lösa andragradsekvationer med ochutan digitala hjälpmedel. Syftet med examensarbetet är att lyfta upp de svårigheter som uppkommer när eleverlöser andragradsekvationer och studera vad dessa kan bero på och vilka kunskaper eleverna saknar. Metoden vihar använt oss av i examensarbetet är kvalitativ undersökningsmetod, det vill säga observation ochsamtalsintervju med fem elever som går teknik- eller naturprogrammet och en samtalsintervju med elevernaslärare på en gymnasieskola utanför Göteborgs kommun. Vi observerar eleverna utföra andragradsuppgifter medoch utan digitala hjälpmedel och analyserar deras framgångar och svårigheter och integrerar elevernas resultatmed lärarens syn på elevers svårigheter med andragradsekvationer.Resultaten visar att elevers grundläggande aritmetiska förståelse är den viktigaste delen för att klaraproblemlösning av andragradsekvationer då ett digitalt hjälpmedel inte kan hjälpa en elev som saknar dennaförståelse. Den andra svårigheten resultatet visar är att elever ofta begränsar sig till att bara använda en av allametoder de lärt sig och saknar en flexibilitet och kreativitet att välja bland dem och att de fastnar i gamlamönster. Dessa konsekvenser visar att eleverna måste bli bättre på den fundamentala matematiken och öka sintalförståelse innan läraren låter eleven gå vidare till nästa nivå, och att läraren motiverar eleverna att inte fastna igamla mönster utan fortsätter med ett kreativt tänkande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)