Att samtala om en faktatext i årskurs 1 : En studie av hur en lärare genom samtal stöttar elevers läsförståelse.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur en lärare kan stötta elevernas läsförståelse av en faktatext. För att undersöka det genomförs en observation i en klass i årskurs 1 på en interkulturell skola. Teorierna som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet, receptionsteorin och textrörligheten. Resultatet analyseras utifrån våra tre forskningsfrågor med textrörlighetsmodellen som analysmetod. I resultatet framkommer olika exempel från observationen, som tyder på att eleverna med stöd av läraren rör sig i en textbaserad textrörlighet. De exempel som framställs visar vilka av de olika dimensionerna från textrörlighetsmodellen som läraren och eleverna rör sig i. En slutsats i studien är att lärarens stöttning är relevant för att elever ska uppnå alla huvudtyper inom textrörlighetsmodellen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)