Hur ser en produkt med stor marknadspotential ut som stimulerar kreativitet?

Detta är en Master-uppsats från Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Linn Westanbäck; [2010]

Nyckelord: Mobilapplikation; Kreativitet; Unika idéer;

Sammanfattning: Medvetenheten att det krävs kreativitet för att nå framgång är idag stor. Trotts medvetenheten har företag svårt med implementeringen av kreativitet på daglig basis och få jobbar aktivt med att öva upp sitt eget kreativa tänkande. Kreativitet kräver kontinuerligt jobb med det kreativa tänkandet, träning krävs för att lyckas göra nya kopplingar, associera ihop till synes ologiska ämnesområden och finna samband. I dag finns det kreativa övningar som är framtagna för att stimulera kreativitet, öva upp växelvis divergent- och konvergent tänkande och generera unika idéer. Problemet är att övningarna används alldeles för sällan, få använder dem av egen fri vilja och att de oftast är primärt konstruerade för att användas i grupp vilket inte alltid finns tillfälle för. Denna rapport visar hur jag, Linn Westanbäck, genom en strukturerad process med ovisst utfall har arbetat fram idéer och ramar för en produkt med stor marknadspotential som stimulerar kreativitet med målet ett slutgiltigt produktkoncept. Projektet har resulterat i Ideawalk- en mobilapplikation som vägleder dig till att generera unika idéer, en vidareutveckling av den beprövade kreativa övningen Tankepromenad. Användandet av teknik som finns eller kan implementeras i dagens mobiltelefoner har möjliggjort ny konstruktion. I och med att det är en mobilapplikation når den ut till en stor marknad, är prisvärd och blir portabel. Ideawalk är konstruerad för att tilltala den enskilda individen samtidigt som den kan användas i utbildningssyfte inom skol- och företagsvärlden. På företag finns det inte alltid tidsresurser till att aktivt jobba med kreativitet och öva upp det kreativa tänkandet. Ideawalk har flera fördelar som möjliggör att produkten kommer in på företag. Framförallt är det ett verktyg som stödjer framtagandet av unika idéer, det övar upp idémässigt flöde och skapar nya tankemönster. Ideawalk är även ett motionsredskap som erbjuder användaren nya promenadvägar för att möjliggöra nya intryck. Stegräknaren har länge varit ett verktyg för att få anställda att röra mer på sig, på liknande sätt kan Ideawalk användas som både tränar hjärnan och kroppen samtidigt. Slutsatsen dras till att Ideawalk är en produkt med stor marknadspotential som stimulerar kreativitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)