Den perioperativa dialogen ur den blivande operationssjuksköterskans perspektiv - En intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Inom operationsverksamheter kommunicerar anestesi- och operationssjuksköterskan med en perioperativ dialog med patienten för att säkerställa personcentrerad vård. Den perioperativa dialogen är kommunikationen med patienten som är uppdelad i tre faser: före, under och efter operation och är en förutsättning för kontinuitet i patientens operationsförlopp. Forskning visar hur en perioperativ dialog skapar förutsättningar för en ökad kvalitet på omvårdnadsarbetet för patienten. En grundläggande faktor för en perioperativ dialog innebär att skapa relation mellan patient och sjuksköterska i syfte att öka patientens trygghet, välbefinnande och möjliggöra för patientens delaktighet. Relationen bidrar till en utveckling i operationssjuksköterskans profession med ökad kunskap och kompetens. Syfte: Syftet med studien är att undersöka blivande operationssjuksköterskors erfarenheter och syn på den perioperativa dialogen med patienten under verksamhetsförlagd utbildning. Metod: Detta arbete är en semistrukturerad intervjustudie. Sex informanter från Specialistsjuksköterskeprogrammet inom operationssjukvård på Göteborgs Universitet ingick i studien. Resultat: Resultatet presenteras utifrån huvudkategorierna; “Positiva erfarenheter och syn på perioperativ dialog och personcentrerad vård”, “Hinder för perioperativ dialog” samt “Utbildning och tillämpning i verksamheten”. Resultatet visar att den blivande operationssjuksköterskan såg en potential i den perioperativa dialogen för en gynnsammare vård för patienten. Det har dock uppmärksammats en bristfällig användning av den i verksamheterna. Ett flertal hinder har identifierats som bidragande faktorer till detta; tidsbrist, en varierad attityd, arbetskultur och patientens kommunikativa begränsningar. Titel svensk: Titel engelsk: Examensarbete: Program och/eller kurs: Nivå: Termin/år: Handledare: Examinator: Nyckelord: Sammanfattning 2 Informanterna framförde även en tydlig skillnad mellan utbildningens utformning och verkligheten. Slutsats: De blivande operationssjuksköterskorna framförde positiva erfarenheter och syn på perioperativ dialog med möjlighet till en personcentrerad vård. Däremot framkom det hinder och en bristande användning av dialogen, vilket försvårar för operationssjuksköterskan att skapa en värdig och personcentrerad vård för patienten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)