Kritiskt tänkande med kreativitetens kraft En intervjustudie av Berättarministeriets verksamhet

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Berättarministeriet bedriver undervisning för skolor med högt socioekonomiskt index. Sedan drygt tio år tillbaka har stiftelsen tagit emot skolklasser på utbildningscenter i Stockholmsområdet och Göteborg, för att genom undervisning som bygger på berättande och rollspel minska konsekvenserna av skolsegregationen. Berättarministeriets program har främst ett språkutvecklande fokus men ska också bidra till att utveckla kreativitet och kritiskt tänkande. Kritiskt tänkande är en ofta efterfrågad nyckelkompetens i ett modernt samhälle med höga informations-flöden och stora hållbarhetsutmaningar. Kritiskt tänkande finns också inskrivet som mål i läro-planen för grundskolan. I nuläget finns dock begränsat med forskning som undersöker kritiskt tänkande i en svensk utbildningskontext. Den här studien tar sig an frågan om hur kritiskt tänkande förstås inom kontexten Berättarministeriet. Genom en tematisk analys av intervjuer med medarbetare på stiftelsen och lärare som har arbetat med Berättarministeriets program under-söker den hur relationen mellan fantasi, kreativitet och kritiskt tänkande beskrivs inom kontexten. Den svarar också på frågan hur medarbetare och lärare resonerar kring elevernas position i samhället i förhållande till metoden och undervisning för kritiskt tänkande. Studien har alltså en tudelad ansats, den bidrar med tankar om undervisning för kritiskt tänkande, samtidigt som den undersöker Berättarministeriets verksamhet på ett begränsat område. Ingen tidigare forskning finns på Berättarministeriet, vilket gör den här studien angelägen. Resultatet visar att kritiskt tänkande är ett svårtolkat begrepp som innehåller flera olika aspekter. Det indikerar också att det finns ett samband mellan kritiskt tänkande och kreativitet vilket kan leda till viktig didaktiska implikationer för undervisning för kritiskt tänkande. Kritiskt tänkande inom kontexten Berättarministeriet verkar främst innebära ett elever ställer sig kritiska till berättelsen. Studien identifierar didaktiska utmaningar som uppstår när lärare ska stödja elever i deras utveckling till självständigt tänkande individer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)