Elevers syn på grupparbete som arbetsform : en kvalitativ studie om elevers uppfattningar om grupparbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Författare: Petter Sikén; Mohamad Shadi Nadar; [2022]

Nyckelord: grupparbete; elever; förberedelser;

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas attityder till grupparbete som metod för att lära och arbeta i skolan. Vår studie visar att elever generellt sett betraktar grupparbete som en bra arbetsform teoretiskt men de indikerar också utmaningar när grupparbetet omsätts i praktiken. Vår studie baseras på elevernas inställning till grupparbete, fördelarna och svårigheterna med grupparbete ur deras perspektiv och de skäl som eleverna anser ligger bakom dessa svårigheter.    Studien genomfördes i två storstäder i Sverige där vi intervjuade 33 elever i form av fokusgruppsintervjuer, 17 elever på ett yrkesgymnasium och 14 elever på en grundskola. Vi använde fokusgruppsintervjuer som metod för att samla in vår data. Resultatet av studien visar att eleverna i viss mån är positiva till grupparbete som metod för lärande i skolan. De antydde att grupparbete har pedagogiska och sociala fördelar samt andra positiva aspekter. Enligt eleverna är den viktigaste aspekten av grupparbetet utbytet av kunskap mellan dem. Några av de negativa aspekterna, enligt eleverna, är att ansvarskänslan gentemot grupparbetet kan variera från en elev till en annan. Det kan vara problematiskt att ha en elev/elever i ett grupparbete som inte bidrar lika mycket till arbetet eller inte bidrar alls. En annan negativ aspekt är relationerna inom gruppen som innehåller en mängd faktorer som antingen kan driva arbetet framåt eller kan vara destruktiva för gruppens produktivitet. Några av de elever som intervjuats i vår studie nämner en trolig orsak till de svårigheter som de möter i grupparbetet är att de antingen sällan eller aldrig tränas i hur man fungerar som grupp. De påpekade att de ibland bara får praktiska instruktioner om hur man startar uppgiften i grupp men ingen träning i hur man organiserar arbetet, eller hur man känner ansvar och lär sig acceptera varandras åsikter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)