Främjande arbete för elever med diagnosen dyskalkyli : En litteraturstudie om stöd för elever i matematiksvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Diagnosen dyskalkyli är en av flera orsaker till varför en elev kan hamna i svårigheter inom matematik. Dyskalkyli påverkar förmågan att lära sig samt utföra specifika aritmetiska operationer. Trots att det kan finnas så många som en elev per klass som är diagnostiserade med dyskalkyli, är lärares kunskaper bristfälliga och forskningen är begränsad, vilket leder till en komplex undervisningssituation. Syftet med denna litteraturstudie är att sammanställa vad tidigare forskning säger om hur lärare kan stötta elever med diagnosen dyskalkyli. Studien är baserad på en systematisk litteraturstudie och materialet samlades in via databasen ERIC (EBSCO). Resultatet visar att det ger positiva effekter när undervisningen struktureras på ett varierat sätt för att stötta elever med diagnosen dyskalkyli. Digitala verktyg och instruerande strategier för lärande hade störst inverkan på utvecklingen av elevernas matematiska förmågor. Detta kan även ses utifrån ett individanpassat perspektiv där vikten ligger i att den enskilde eleven gynnas utifrån sina specifika behov. Lärarens roll är dessutom att göra matematiken attraktiv och intressant för att stärka självkänslan hos elever i svårigheter och bibehålla deras lust att lära.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)