Ordavkodningsförmåga hos svenska gymnasieelever : Referensvärden för bedömning med Vilket är rätt och Vilket låter rätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Logopedi

Författare: Mirko Privitera; [2023]

Nyckelord: Ordavkodning;

Sammanfattning: Bakgrund Ordavkodningstestning ingår som en viktig del i testbatteriet för läs- och skrivutredningar. Vilket är rätt och Vilket låter rätt är ett tvådelat ordavkodningstest som möjliggör en snabb överblick över individers grundläggande avkodningsförmåga och som kan användas både individuellt och i grupp. Normering för materialet gjordes året 1994 för årskurserna 4 - 9 men det används fortfarande i kliniks verksamhet, även med äldre individer för vilka normer saknas. Ordavkodningsförmåga kan, såsom andra förmågor, ha förändrats under tre årtionden till följd av till exempel förändrade läsvanor vilket gör att en uppdatering av normerna kan vara nödvändig. Gymnasieelever i åk 1 representerar åldersgruppen strax ovanför åk 9, lämplig för att uppdatera normerna och samtidigt påbörja kompletteringen av referensvärdena för olika åldrar. Syfte Studiens syfte var att ta fram ett referensvärde för det ortografiksa och fonologiska ordavkodningstestet Vilket är rätt och Vilket låter rätt för svenska gymnasieungdomar i åk1. Metod 140 gymnasieungdomar, 85 kvinnor och 55 män, inkluderades i studien. Eleverna, i åldrarna mellan 16 - 17 år, rekryterades från både studie- och yrkesförberedande gymnasieprogram och testades klassvis med materialet. Resultat Resultatet visar att dagens svenska gymnasieungdomar i åk 1 presterar M= 65,8 (SD=17) på Vilket är rätt och M= 24,1 (SD= 6,7) på Vilket låter rätt, vilket är lägre jämfört med elever i åk 9 som testades med samma material år 1994. Slutsats Studien bidrar med förnyade referensvärden för säkrare bedömning av ordavkodningsförmåga med Vilket är rätt och Vilket låter rätt. Av studien framgår att dagens svenska elever får lägre resultat inom ordavkodning jämfört med året 1994.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)