Att motivera klienter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Författare: Louise Cruce; Frida Mejstad; [2009]

Nyckelord: Medicine and Health Sciences;

Sammanfattning: Motivation hos klienter upplevs vara en viktig faktor för en lyckad intervention. Syftet med studien var därför att undersöka hur arbetsterapeuter upplever att de motiverar sina klienter. Vald metod var fokusgrupp varpå två grupper sammanställdes med fyra respektive fem yrkesverksamma arbetsterapeuter per grupp. Resultatet visar att arbetsterapeuterna motiverar sina klienter genom att skapa förtroende, se till klientens intressen, viljor och värderingar, ge valmöjligheter, förtydliga och förklara samt göra klienten till en aktiv deltagare i målformuleringen. Det framkom även att klienten och omgivningen påverkar arbetsterapeutens motivationsarbete. Resultatet visar att deltagarna motiverar sina klienter på ett sätt vilket liknar det som beskrivs i den forskning författarna tagit del av kring hur arbetsterapeuter motiverar sina klienter. Det har blivit tydligt att tid spelar roll vid motivationsarbetet med klienten och att tiden är oerhört viktig för en lyckad intervention. För att erhålla den tid som krävs för att motivera klienter till tänkta interventioner tros det vara viktigt att påtala att det finns evidens för arbetsterapeuters sätt att motivera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)