Mellan klaviatur och greppbräda: praktisk tillämpning av gehörs- och musiklära

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: I detta arbete undersöks hur gymnasieelever med gitarr som instrument omsätter kunskaper i gehörs- och musiklära till praktik. Syftet är att undersöka förhållandet mellan teori och spel på det egna instrumentet och att identifiera metoder som kan stärka interaktionen mellan teori och praktik. Arbetet grundar sig på en kvalitativ studie utförd med elever från estetiskt gymnasium som informanter. Resultatet visar att elever med elgitarr som huvudinstrument använder klaviatur för att förstå musikteoretiska begrepp och har svårt att omsätta dessa kunskaper till gitarr. I detta arbete finns också exempel på praktiska övningar för att hjälpa elever omsätta teoretiska kunskaper till praktiskt gitarrspel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)