Artificiell Intelligens : En studie på användning av AI inom IT-verksamheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Följande studie har undersökt hur implementering av AI kan påverka IT-företag inom olika aspekter som exempelvis fördelar, nackdelar, utmaningar och verksamhetsprocesser. Studien är baserad på en kvalitativ metod där det insamlade materialet utgör grunden till detta arbete. Materialet kommer i form av informationen som har samlats in från tre semistrukturerade intervjuer som har genomförts med respondenter från 3 olika företag, dessa företag är Sogeti, Exsitec ett IT-företag som utvecklar digitala verksamhetsstöd, och Vinga som säljer olika produkter till företag. Denna studie borde genomföras eftersom dagens samhälle är väldigt digitaliserat och många företag i världen har redan implementerat någon form av artificiell intelligens för att förbättra deras arbetsprocesser. Rapporten inleds med att förklara bakgrunden till AI, dvs dess historia och uppkomst, därefter kommer forskningsfrågorna att försöka besvaras, och dessa är: ? Hur har verksamhetens processer ändrats efter implementeringen av AI? ? Vilka fördelar/nackdelar kan uppstå från implementeringen av AI? Eftersom AI omfattar ett stort område så avgränsar sig studien till de områden där företagen utnyttjar AI. Dessa områden innefattar kommunikation, skapandet avannons/reklam och dataanalys. Relevant litteratur väljs till de områden som täcks av IT-företagen. Rapporten förklarar hur verksamheten som har det implementerat har ändrats, men också konsekvenserna av denna implementering. Vilken roll som AI och har och kommer att ha är också något som kommer att tas upp i rapporten, vilket är en av anledningarna till att gruppen valde just detta ämne. Informationen som samlades in från respondenterna var att implementeringen av AI kan ha en betydande inverkan på affärsprocesser, men det har också sina fördelar och nackdelar. Vinga och deras beslut att implementera AI i sina affärsprocesser resulterade i beslutet att inte anlita externa byråer för att hantera annonser åt dem. Detta har visat sig vara mycket kostnadseffektivt för Vinga enligt respondenten, och samtidigt visat sig vara lika effektivt om inte mer, än att anlita en extern byrå. Nackdelen med detta är dock att det ur en anställds perspektiv så resulterade det i att någon gick miste om en jobbmöjlighet. Sammanfattningsvis har användningen av AI visat sig vara ett effektivt sätt att förbättra affärsprocesser, men det kräver också kompetens från de personer som bestämmer sig för att implementera det. Företag som bestämmer sig för att implementera AI i sina processer bör ha ett tydligt syfte med implementeringen, eftersom det kan leda till onödiga kostnader, om det inte underhålls och används på rätt sätt. Det finns många framtida forskningsmöjligheter inom områdena AI och dess inverkan på affärsprocesser. Exempelvis kan en jämförelse mellan IT-företag som har liknande arbetsprocesser genomföras, vilket inte kunde utföras i denna studie, på grund av tidsbrist och bristande respons från IT-företagen som skulle ha intervjuats. AI är också ett väldigt brett och ständigt utvecklande område samt används för många olika syften, vilket också möjliggör för framtida forskningar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)