Vad kommunicerar goodwill? : Olika aktörers syn på goodwill

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för företagsekonomi

Författare: Joakim Jansson; Jacob Niklasson; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Goodwill är ett redovisningsbegrepp som uppkommer vid förvärv och redovisas i ett bolags balansräkning. Balansposten uppstår när ett bolag förvärvar en enhet för mer än det verkliga värdet på ett företags nettotillgångar, d.v.s. goodwill utgör ett restbelopp. Goodwillvärdet ska spegla framtida ekonomiska fördelar som skapas vid genomförandet av ett förvärv. Visar det sig i framtiden att förvärvet inte genererar de ekonomiska fördelar tvingas bolaget att redovisa en nedskrivning av goodwill som i sin tur blir en kostnad i resultaträkningen. Syftet med studien är att få en tydligare förståelse för goodwill samt granska hur bra redovisningen av begreppet är mot en individs egenintressen. I undersökningen har sju respondenter från fyra olika aktörer intervjuats för att ta reda på om goodwill har en skiftande innebörd. Valet av att använda olika aktörer är även för att skapa en helhetsbild av begreppet. Slutsatsen av undersökningen visar att en individ kan handla utifrån sina egna intressen eftersom goodwill är en slutprodukt av antaganden. Uppsatsen påvisar därmed att redovisningen av goodwill är bristfällig och ett krav bör därför införas. Kravet innebär att ett bolag inte får inneha en allt för stor goodwillpost, där begränsningen utgörs av en procentsats av bolagets balansomslutning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)