Sjuksköterskans kunskap att identifiera sepsis hos patienter inom slutenvården : En litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Sepsis är ett akut livshotande folkhälsoproblem som årligen drabbar 48,9 miljoner människor varav 11 miljoner avlider som resultat av livshotande komplikationer som multiorgansvikt. Sjuksköterskorna har en central roll att identifiera sepsis för att tillhandahålla snabba och effektiva behandlingsinsatser inom slutenvården. Patienter som drabbas av sepsis handskas med långvariga komplikationer som negativt inverkar på deras livskvalitet. Forskning redovisar att sjuksköterskors ansvarsområde handlar om att genomföra kontinuerliga bedömningar och övervakningar av patientens tillstånd för att tidigt upptäcka sepsis och tillämpa adekvata behandlingsinterventioner under sepsishantering. Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka sjuksköterskans kunskap att identifiera sepsis hos patienter inom slutenvården. Metod: Litteraturöversikt grundad på tio kvantitativa originalartiklar som var utvalda utifrån angivna kriterier. Efter kvalitetsgranskning analyserades skillnader och likheter som resulterade till utformning av tre övergripande teman. Resultat: I resultatet framkom tre övergripande teman: kunskap om sepsisdefinition och riskfaktorer, kunskap om diagnostiska bedömningsinstrument och kunskap om behandlingsinterventioner. Sjuksköterskorna hade varierande kunskaper om sepsis relaterad till arbetsverksamhetsområde, omvårdnadserfarenhet och utbildningsstatus. Sjuksköterskorna som arbetade inom akutvården och intensivvården hade bättre kunskaper om sepsis till skillnad från sjuksköterskorna som arbetade inom andra slutenvårdsverksamheter. Slutsats: Sjuksköterskans kunskap att identifiera sepsis hos patienter inom slutenvården är väsentlig för att säkerställa adekvat omhändertagande. Detta ställer krav på sjuksköterskors fortbildning genom kunskapsutveckling, utbildningsinterventioner och standardiserade utbildningsprogram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)