Vad ska man med specialpedagogen till? Rektorers uppfattning om specialpedagogens roll i skolutvecklingsfrågor

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Att studera hur rektorer ser på specialpedagogers arbetsuppgifter i skolutvecklings frågor. Dessutom ville vi undersöka hur rektorer kan uppfatta begreppet skolutveckling. Ambitionen var att lyfta fram rektorernas livsvärldar och deras upplevelser. Deras berättelser kopplades till begreppet skolutveckling, litteratur och styrdokument. Teori: Vi har i vår studie använt oss av fenomenologisk livsvärldsansats. För att förstå rektorernas upplevelser kring specialpedagogen och dess arbete med skolutvecklingsfrågor har vi använt litteratur om specialpedagogens yrkesroll, skolutveckling och livsvärldsfenomenologi. Metod: För att få en förståelse för hur rektorerna upplevde begreppet skolutveckling och få en inblick i deras samverkan med specialpedagoger valde vi att göra en kvalitativ studie som grundar sig i en fenomenologisk livsvärldsansats. Ansats innebär att den som forskar vill försöka få en inblick och ta del av rektorernas livsvärld, att få en uppfattning om deras egna erfarenheter och upplevelser. Studien innefattar intervjuer/strukturerade samtal. Rektorerna arbetar alla på skolor som innefattar förskoleklass till och med årskurs sex. De intervjuade rektorerna har olika bakgrund gällande grundutbildningar och examensår för rektorsutbildningen. Intervjumaterialet spelades in under intervjutillfällena och transkriberades sedan samma dag som de genomförts. Vid analyserna ställdes sedan rektorernas svar mot varandra och mot den litteratur som vi bearbetat inom skolutveckling samt mot de styrdokument som skolan har att rätta sig efter. Resultat: Alla de intervjuade rektorerna anser att skolutveckling är att driva skolan framåt och göra förändringar. Rektorerna säger också att skolutveckling är att arbeta mot de nationella målen. Skolutveckling anses som en ständigt pågående process. Vi kom också fram till att samtliga rektorer vill ha ett nära samarbete med specialpedagogerna. Rektorerna önskar att specialpedagogerna ska ha kunskap om skolan, elever och personal, ha ett så kallat helikopterperspektiv. Studien visar dessutom att på de intervjuade skolorna saknas arbetsbeskrivning för hur specialpedagogen ska arbeta. Rektorerna hänvisar istället till examensförordningen för specialpedagoger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)