Marknadsföringsstrategier Inom Dagligvaruhandel Under Hög Inflation : En Kvalitativ Studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Författare: Adris Ahmady; Maryam Mohammed; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: Marknadsföringsstrategier inom dagligvaruhandeln under hög inflation Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Adris Ahmady och Maryam Mohammed Handledare: Peter Ek Datum: 2023-juni Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringsstrategier för företag inom dagligvaruhandel under en hög inflationstakt. För att bidra med ökad förståelse kring hur företagens marknadsföring påverkas, görs en jämförelse mellan strategier inom marknadsföring som företagen tillämpar under normala ekonomiska omständigheter och hur dessa förändrats eller påverkats under en ekonomisk kris, i detta fall en stigande inflation. Metod: En kvalitativ forskningsmetod har tillämpats i denna studie, med genomförandet av fyra semistrukturerade intervjuer med företagsansvariga inom ICA respektive Coop. Samtliga respondenter är butikschefer som lokalt även har ansvar över respektive butiks marknadsföring. Resultat och slutsats: Studiens resultat har visat att företag inom dagligvaruhandeln har påverkats av priserna och ett förändrat kundbeteende har observerats, vilket har bidragit till att företagen har behövt vidta åtgärder för att inte förlora sina kunder. Vid normala omständigheter har Coop lagt stor vikt vid positionering genom sortiment som är exklusiva, och ICA har på samma sätt tagit stor nytta av ICA:s eget varumärke för att sticka ut ur mängden. Under en stigande inflation har främsta fokus för dessa företag legat på att erbjuda konkurrenskraftiga priser, samt anpassa butikernas utbud till kundernas efterfrågan. Även om inte många förändringar har skett inom online-handeln, För företaget ICA har online-handel varit en stor möjlighet att behålla sina kunder, även om inte många förändringar har skett inom online-handel. Erbjudanden och kampanjer samt stora prissänkningar har varit aktuella för diverse varor, beroende på kundsegment och efterfrågan. Sociala medier har också varit ett viktigt kommunikationsmedel för samtliga företag. Respondenterna har främst representerat mindre lokala företag, vilket innebär att resultaten från denna studie inte kan generaliseras för all marknad inom detaljhandeln, eller för alla företag inom dagligvaruhandeln. Examensarbetets bidrag: Studien har bidragit till en ökad förståelse kring påverkan av ekonomiska kriser på företag inom dagligvaruhandeln men även gett en liten insyn i hur konsumenters beteenden förändras vid ekonomiskt tuffa tider, även om det senare nämnda inte har varit en del av studiens syfte. Förslag till fortsatt forskning: Förslag till vidare forskning är undersökning av marknadsföringsstrategier hos större företag inom dagligvaruhandeln, samt hos grossister och leverantörer. Nyckelord: Marknadsföringsstrategi, inflation, dagligvaruhandeln, marknadsföringsmixen

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)