Energieffektiviseringar ur ett hållbarhetsperspektiv : Strategier för att kanalisera rekyleffekter mot miljöförbättrande åtgärder inom företagsvärlden

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

Sammanfattning: Energieffektiviseringar är ett verktyg för att minska energianvändningen och de miljöbelastningar den ger upphov till, men de miljömässiga vinsterna av effektiviseringar äts i många fall upp av s.k. rekyleffekter (RE). Den här studien handlar om hur dessa rekyleffekter kan förebyggas vilket skapar möjligheter för mer miljömässigt hållbara energieffektiviseringar. Arbetet första frågeställning syftade till att ge svar på om direkta RE uppstått i samband med energieffektiviseringar som gällde belysning inom företag. Om inga direkta RE av betydelse uppstått innebär det att de besparingar som gjorts blivit tillgängliga för investeringar i andra typer av konsumtion av varor och tjänster. Dessa varor och tjänster är i sin tur miljöbelastande, vilket ger upphov till s.k. indirekta RE. Arbetets andra frågeställning syftade därför till att ge svar på vad som skulle motivera företag att satsa dessa resurser på miljöförbättrande åtgärder för att dämpa dessa indirekta RE. Beräkningen av direkt RE gjordes med en "före- och efteranalys" av energianvändningen i samband med energieffektiviseringen. För att isolera vad som var direkt RE samlades också data in kring faktorer som påverkar energianvändningen som förändringar av upplyst golvyta och ljusstyrka samt installation av belysningsstyrning. För att besvara arbetets andra frågeställning gjordes en web-enkät. Studien kom att omfatta sex företag inom tillverkningsindustrin och detaljhandeln. Resultatet av beräkningen av direkt RE visar på resultat mellan 4,7 % till -72,2 % vilket innebär att ekonomiska besparingar gjorts. Resultatet visade att besparingarna i första hand användes till att förbättra företagens resultat och produktion. Företagen såg inga hinder i att investera dessa resurser i miljöförbättrande åtgärder, men dessa investeringar gjordes sällan. Faktorer med starka drivkrafter för att motivera sådana investeringar identifierades som lösningar med potential att stärkta företagens varumärke, med en tydlig koppling till företagens verksamhetsområde och miljöpolicy. Möjligheten till att få råd och utbildning för att förbättra företagens miljöprestanda var också en stark drivkraft.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)