Incitamentssystem hos de tre marknadsledande svenska försäkringsbolagen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Sebastian Idehed; Johanna Viklund; [2017-07-06]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie är en empirisk studie hos de tre största försäkringsbolagen i Sverige. Syftet med studien är att identifiera och analysera likheter och skillnader mellan de marknadsledande svenska försäkringsbolagen och deras respektive incitamentssystem för att uppnå kundnöjdhet. En analys av kundnöjdhetsindex och dess utfall presenteras och diskuteras i studien. De tre marknadsledande svenska försäkringsbolag har en sammanlagd andel på 76,6 procent av den totala försäkringsmarknaden i Sverige. Då den totala andelen når över 75 procent, anses det att dessa tre bolag har en tillräckligt stor andel för att göra ett grundat antagande kring försäkringsbranschen. Den metod som har använts för att färdigställa denna studie var att genomföra tre intervjuer, en hos varje försäkringsbolag. Intervjuerna genomfördes med personer som besitter kunskap och förståelse kring bolagets incitamentsystem och arbetssätt, så att ett representativt resultat kunde skapa en god analys av försäkringsbolagets situation. Studien har visat att urvalet av incitamentsystem både handlar om bolagets allmänna struktur och framtida planer. Två av de tre bolagen visade ett större intresse för en fast lönemodell samtidigt som dessa två bolag hade ett högre kundnöjdhetsindex än det bolag som inte använder sig av en fast lönemodell, är en av våra slutsatser att bolag inom försäkringsbranschen bör tillämpa en fast lönemodell om man vill uppnå ett högre kundnöjdhetsindex. Försäkringsbranschen har alltid varit kopplad till säkerhet. Därför vill kunderna, när de köper en ny försäkring, känna att de anställda i företaget kommer att göra vad som är bäst för kunden, och inte vad som är bäst för den individuellt anställde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)