”Time to let the world know. My next destination is…” : en kvalitativ fallstudie av spelarövergångar inom professionell europeisk klubblagsfotboll som digitalt medieevent

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker hur den europeiska proffsfotbollens spelarövergångar kan förstås som digitala medieevent samt hur samhälleliga metaprocesser tar sig uttryck i medieeventet. Studien är en fallstudie som grundar sig i en kvalitativ innehållsanalys med empiriskt material som utgörs av olika former av medieinnehåll som rör sig kring medieringen av Zlatan Ibrahimovic och Paul Pogbas övergångar till Manchester United sommaren år 2016. Det teoretiska ramverket utgörs först av teorin om medieevent som används för att övergripande positionera empirin. De samhälleliga metaprocesserna består av medialisering, kommodifiering och celebritization, vilka fungerar som kritiska perspektiv. Med fallstudiemetoden och teorierna belyses hur Zlatan Ibrahimovic och Paul Pogbas övergångar är att betrakta som digitala medieevent. Resultatet presenteras först i en deskriptiv analys av spelarövergången som digitalt medieevent, följt av en tematisk uppdelning där analysen av medieeventet och metaprocesserna fördjupas. Analysen av materialet visar på en förskjutning inom den europeiska klubbfotbollens spelarövergångar vilket kopplas till en större samhällelig förändring där medialisering står som huvudsaklig förändringsprocess, men även där kommodifiering och celebritization uttrycks tydligt. Resultatet visar på att fotbollens utveckling fortsätter mot att bli en vinstdrivande populärkulturell produkt, där spelarövergångarna är ett tecken på detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)