Attityder och värderingar i relation till utbildning och lärande. Intervju med åtta elever som har problem med sina betyg

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med min forskning är att undersöka elevers attityder och värderingar i relation till lärande och utbildning och vad i deras skolmiljö och övriga vardag som påverkat dessa enligt de själva. Teori: Illeris lärandeteori / Psykodynamiska perspektivet Metod: Åtta elever har intervjuats, de är mellan 16 och 18 år och intervjuerna fokuserar på deras attityder och värderingar i relation till utbildning och lärande samt vad som enligt de själva påverkat dessa. Respondenterna kommer ifrån elevhälsan inom fyra gymnasier. Resultat: I studien framkom det bland annat att skolmiljön har en tydlig inverkan på elevernas attityder och värderingar i relation till lärande och utbildning. Det har också framkommit att elevernas ekonomiska miljö inte spelar någon avgörande roll när skolmiljön upplever dem som problematiska. En annan iakttagelse är att när eleverna upplever motstånd mot dem så bemöter de motståndet med samma negativa attityd och värdering. Det visar sig också att det finns grupper som välkomnar dessa gymnasister, exempelvis kan det handla om kriminella nätverk. En ytterligare iakttagelse är att gymnasisterna upplever att deras röster inte blir hörda och att de inte har någon att relatera till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)