Elevinflytande i undervisning -Tolkning och Tillämpning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Skolan är en plats för elever att utvecklas och att bli uppfostrade till demokratiska medborgare. En av många aspekter i skolan är att eleverna själva ska få vara delaktiga och kunna påverka sin egen utbildning och framtid. Ett begrepp som används för benämning av detta är elevinflytande, dock finns det frihet för tolkning inom begreppet. Detta konstaterande ledde oss fram till syftet med vår studie, att undersöka hur begreppet elevinflytande tillämpas och konkretiseras i undervisning av kommunanställda lärare i årskurs F-3 på tre skolor i Sverige. Syftet har behandlats med hjälp av frågeställningarna ”Hur tolkar lärarna, på de utvalda skolorna begreppet elevinflytande?”, ”Hur bedrivs arbetet med elevinflytande på de utvalda skolorna?”, samt ”Hur kan lärarnas arbete med elevinflytande förstås på de utvalda skolorna?”. Studien har utförts med hjälp av en kvalitativ metod och den baseras på fyra deltagande lärare, tre klasslärare och en ämneslärare. Lärarna som deltagit i undersökningen har intervjuats enskilt vid ett tillfälle och observerats en i taget under ett lektionstillfälle. Studien har lett fram till resultat som påvisar att begreppet elevinflytande kan tolkas olika och att det är många olika aspekter som kan vägas in i arbetet med begreppet. Lärarna som deltog i undersökningen förklarade begreppet som svåröverskådligt främst i planering, lärarna har belyst att elevinflytande är något som sker fortlöpande i undervisningen. Elevinflytande ses som ännu en aspekt som lärare ska konkretisera i sin undervisning för att skapa de bästa förutsättningarna för eleverna att utvecklas som individer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)