Pedagogers deltagande i barns lek inomhus och utomhus.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagogers deltagande i barns fria lek tar sig uttryck beroende på om lärmiljön är utomhus eller inomhus. Studien bygger på våra egna iakttagelser att pedagogers deltagande skiljer sig åt beroende på om leken sker inomhus eller utomhus. Policytexter inom förskolan samt aktuell forskning påtalar att det är viktigt att pedagoger deltar i barns lekar för att kunna utveckla deras lärande och lekrepertoarer. Studien ramas in av följande frågor: Hur kan pedagogernas deltagande i barns lek kategoriseras utifrån mönster av vilka roller de tar och hur kommunikationen ser ut inomhus respektive utomhus? Vad kännetecknar kommunikationen mellan vuxen och barn i sådana samspelssituationer - stöttar pedagogerna barns lärande och lek och i sådana fall hur? Metoderna vi använde relaterar till de två olika frågorna. Först genomfördes observationer där vi kategoriserade kommunikationsmönstren utifrån hur samspelet mellan vuxna och barn såg ut i lek inomhus respektive utomhus. Därefter genomfördes även videoinspelningar som mer konkret ger exempel på hur samspelet såg ut inom dessa situationer. Analyserna bygger på ett sociokulturellt perspektiv utifrån vilket sätt vuxna kommunicerar med och stöttar barns lärande och lek, och i sådana fall hur. De viktigaste resultaten i vår studie är att pedagogers deltagande skiljde sig åt beroende på om pedagogiken skedde inomhus eller utomhus. Det mest tydliga mönstret var att det skedde betydligt mer övervakande utomhus än inomhus. Inomhus befann sig pedagogerna fysiskt närmare och var mer lyhörda till barnens lekar än utomhus och kunde samspela med barnen utifrån det. Ett annat viktigt resultat var att pedagogerna sällan deltog aktivt en längre stund i barnens lekar oavsett lärmiljön. Vid de tillfällen de deltog en längre stund hade pedagogerna ofta ett undervisningssyfte med aktiviteten. Analysen av videoobservationerna visade också att pedagogerna kunde skifta roller under samma situation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)