En ny e-ra i bokbranschen? : En fallstudie av Akademibokhandeln & Adlibris

Detta är en Kandidat-uppsats från Handelshögskolan BBS

Sammanfattning: Som huvudsyfte avser vi att undersöka vad som kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell butikskedja i jämförelse med en Internetaktör. Vi vill även få fram framgångsfaktorer för en traditionell butikskedja och en Internetaktör som ett delsyfte. Frågeställning: Vad kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell bokhandel respektive i en Internetbaserad bokhandel? – Akademibokhandeln & Adlibris Vi har genomfört fallstudie med en kvalitativ ansats. Empirin har insamlats genom semistrukturerade intervjuer och teorin genom relevant litteratur inom traditionell handel samt e-handel. Akademibokhandeln och Adlibris är två företag som erbjuder ett likvärt sortiment men på helt olika sätt. Akademibokhandeln har sin handelsplats i en butik där service är deras ledstjärna. Adlibris har en virtuell handelsplats som vilar tungt på inre system och rutiner vilket i slutändan ska rendera i låga priser för kunder. Vi ser detta som den grundläggande skillnaden mellan dessa två företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)